معمارکده2012
بزرگترین وبلاک تخصصی معماری
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:پل کابلی, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:پل کابلی, توسط هادی(ماهان)پورآخوند





کندوان، شگفت‌انگیزترین روستای آذربایجان شرقی و یکی از شگفت‌آورترین روستاهای جهان است. نگین آذربایجان.‌ از دور، روستا را به صورت مخروط‌هایی می‌بینی با روزنه‌هایی در آن و نزدیک‌تر که می‌روی، سوراخ‌ها همان پنجره‌ها و درهایی می‌شوند که در مخروط‌ها تعبیه شده‌اند، بعضی از این سوراخ‌ها و روزنه‌ها هم در اثر فرسایش سنگ‌ها در دل صخره‌ها ایجاد شده‌اند. خانه‌ای که در آن داخل می‌شویم، یک اتاق خواب کوچک دارد و یک اتاق نشیمن تقریباً ۹ متری و آشپزخانه‌ای به اندازه کف دست که گوشه خانه و پشت پرده قرار دارد. همه زیراندازهای خانه، هنر دست زنان روستا است. پنجره ندارد این خانه، اما داوود می‌گوید: جای نگرانی نیست. هوا از لابه‌لای در اتاق می‌آید و می‌رود.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

مکان مسکونی اجاره‌ای که معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود را هتل می نامند. هتل‌ها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب می‌آیند که دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند :رستوران، استخر شنا، کافی شاپ،سالن اجتماعات و نمونه‌هایی از این امکانات در یک هتل مناسب هست. مشتریان هتل در اتاقها و سوئیت هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن می‌شوند.در کنار امکانات کافی و لازم بعضی هتل ها به دلیل زیبایی که دارند نسبت به مابقی هتل ها در شهر از توجه ویژه ایی برخوردارند از جمله

 

 

هتل ملک التجار



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:هتل‌هاي ايران, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

طولاني‌ترين آبشار مصنوعي ایران

مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري اهواز گفت: آبشار رنگين‌كمان كارون طولاني‌ترين آبشار مصنوعي در كشور است كه طول آن از يك‌سو 150 متر و از سوي ديگر به 200 متر مي‌رسد و در كناره‌هاي پل هفتم اهواز ايجاد شده است.



ارسلان جعفري‌شهني در گفت ‌وگو با ايسنا، منطقه خوزستان، اظهار كرد:‌ محيط شهري اثر مستقيمي بر ذهن و روان شهروندان دارد و هرچه محيط زندگي از خشونت سختي اشباع شده باشد، رفتار شهروندان هم متاثر از اين محيط، خشن مي‌شود؛ در مقابل هرچه محيط شهري ‌آرام‌تر بوده و رنگ‌هاي ملايم در فضاهاي شهري استفاده شود، رفتار شهروندان هم ملايم‌تر مي‌شود.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:طولاني‌ترين آبشار مصنوعي ایران, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

شخصیت باربی شهرت بسیار زیادی در سراسر جهان دارد و افراد بسیاری با استفاده از این نام، طرح های خود را پیاده می کنند.

مرکز تجاری باربی یک نمونه از این طرح هاست. این مجموعه در فضایی به مساحت 35000 متر مربع ایجاد شده است. طراحی داخلی در این مجتمع با استفاده از تعداد بسیار زیادی از عروسک های باربی انجام شده است.

در نورپردازی و طراحی داخلی مجتمع باربی از رنگ صورتی به عنوان اصلی ترین رنگ استفاده شده است.

متریال اصلی به کار رفته در این پروژه، پنل های شفاف پلی کربنات و پنل های مسطح شیشه ای است.

زیبایی بصری در این فروشگاه به طرز فوق العاده ای خودنمایی می کند.





ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:مرکز تجاری باربی, مجتمع تجاری, توسط هادی(ماهان)پورآخوند


پروژه مجموعه فرهنگی ملت به منظور ایجاد یک مرکز فرهنگی-تفریحی تهران (تقاطع بزرگراه نیایش و خیابان ولی عصر) احداث گردیده است. همچنان که از شواهد امر پیداست، معمار این بنا (رضا دانشمیر) سعی بر ایجاد تحولی در معماری معاصر و همت بر ساخت یک پروژه کاربردی و در عین حال مطابق با معماری امروز جهان داشته است. در راستای رسیدن به این اهداف نیز به ایجاد یک فرم مدرن و استفاده از مصالح مدرن پرداخته است. پارک ملت از دیرباز به عنوان یکی از پارک های پراهمیت و از مراکز تفریحی خانوادگی به شمار می آمده و مراجعین به جهت وجود ترافیک شهری در خیابان ولی عصر معمولاً از دسترسی اتوبان نیایش برای ورود به این پارک استفاده می کرده اند.
نکته جالب توجه در فضاسازی های مجموعه، تلفیق کاربری هاست. به عنوان مثال فضاهایی که اصطلاحاً «معبر» هستند، یعنی دو فضا را به هم وصل و یا مراجعین را به مقصدی خاص هدایت می کنند، به فضای «مکث» تبدیل شده اند. این کار با قرار دادن چند نیمکت و پخش تیزرهایی از فیلم های اکران شده و یا دعوت بازدید کنندگان به مراجعه به فضاهای دیگر مجموعه روی دیواره هایی از بیت expose، محقق گشته است.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:مجموعه فرهنگی ملت, توسط هادی(ماهان)پورآخوند


معرفی
مجموعه ورزشی آزادی در کیلومتر ۱۴ اتوبان تهران ـ کرج در زمینی به مساحت چهار میلیون مترمربع در دو مرحله بنا شده است. مرحله اول، شامل ساخت استادیوم یک صد هزار نفری، دریاچه و پارکینگ است که به جاده های شرقی و غربی مرتبط می شود. این مرحله توسط شرکت آرمه و توسط عبدالعزیز فرمانفرماییان و همکاران اجرا شده است. مرحله دوم، مابقی مجموعه شامل سالن ورزشها، استخر، پیست دوچرخه سواری، ساختمان اداری، مرکز مطبوعات، سالن تیراندازی و زمینهای تمرین ورزشهای مختلف می باشد که احتمالاً توسط حجت ا. بیوسیانس و ف. شاهمرادی طراحی شده است.
محوطه
قسمت اعظم مجموعه به پارک، فضاهای سبز و فضاهای ارتباطی اختصاص داده شده است. دو مسیر پیاده کمربندی، یکی هم سطح دریاچه و دیگری بالاتر از آن و هم سطح مسیر سواره، به همراه سه رستوران و یک بوفه این مجموعه را تکمیل می کند.
محوطه این مجموعه نه فقط برای بازی، بلکه برای تجمع عمومی در مواقع دیگر طراحی شده است. یک دریاچه مصنوعی با مساحت حدود ۲۲۰ هزار متر مربع و حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب گنجایش در شمال استادیوم یکصد هزار نفری قرار گرفته و به عنوان مرکز تفریح گاه محسوب می شود. دو پیاده رو در سطح پایین و یک مسیر در سطح بالا، دور تا دور دریاچه حرکت می کند که اطراف این مسیر، چمن کاری و درخت کاری شده است. سطح چمن کاری به بیش از ۲۵۰ هزار متر مربع می رسد. سه رستوران در شمال، شرق و غرب دریاچه وجود دارد. خاک ریزیهای استادیوم یک صد هزار نفری از خاک این محل تأمین شده است. در قسمت غرب دریاچه، زمینهای تمرین والیبال، بسکتبال، تنیس و فوتبال قرار دارد. در جنوب محوطه دو زمین مخصوص برای تمرین پرتابها در نظر گرفته شده است.
پارکینگ
با توجه به این که ورود تدریجیاست اما خروج تماشاچیان هم زمان و همراه با ازدحام است و با توجه به این که در هنگام خروج احتمال تجمع وجود دارد، موقعیت استقرار پارکینگها به گونه ای است که تماشاچیان در فواصل زمانی کافی، به پارکینگها برسند.
پارکینگها در دو قسمت شرق و غرب مجموعه قرار دارد. در مرحله اول برای ۱۰ هزار سواری و ۲۰۰ اتوبوس پارکینگ در نظر گرفته شده بود که این تعداد در مرحله دوم به ۱۳ هزار ماشین و۶۵۶۰ اتوبوس رسید.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:مجموعه ورزشی, ورزشگاه آزادی, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

در مدت ۹ سال در تاریخ ۷۱۳ هجری قمری پایان یافته است. این گنبد با ۴۸٫۵ مترارتفاع و ۲۵٫۶ متر قطر دهانه یکی از بناهای عظیم تاریخی جهان است.

گنبد سلطانیه (به روایتی) براساس طرح آرامگاه غازان خان که آن نیز از بنای آرامگاه سلطان سنجر در مرو الهام گرفته، ساخته شده با این تفاوت که پلان آرامگاه سلطان سنجر مربع و پلان گنبد سلطانیه هشت ضلعی است. اگرچه تا حد زیادی معماری آرامگاه سلطان سنجر در بنای سلطانیه تاثیر گذاشته بود اما جنبه ابتکاری در بنای اخیر به حدی است که آن را به صورت یکی از شاهکارهای هنر و معماری ایران در آورده است که بعدها نمونه و الگویی برای احداث تعداد زیادی بنا شد. معماری گنبد سلطانیه را سید علی شاه انجام داده است.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:رج گنبد و گنبد سلطانیه, زرگ‌ترین آثار مهندسی ایران, توسط هادی(ماهان)پورآخوند

شهرهای تاریخی ایران همواره پذیرای حضور باغ در اشکال گوناگون خود بوده اند ، نحوه حضور و ظهور باغ در شهر دارای ابعاد بسیار متفاوتی است و در هر کجا بسته به محیط ، اقلیم و فرهنگ شکل خاصی را پذیرفته است. در گذشته به باغ؛ پردیس گفته می شده است آه درواقع همان باغ امروزی است.

از آنجا که گستره پردیس ایرانی تنها به تک با غها خلاصه نمی شود و می توان ابعاد متفاوتی از حضور این پدیده در زندگی خصوصی و جمعی ایرانیان بر شمرد و از آنجا که مقیاس پردیس ایرانی از حیاط کوچکترین خانه ها تا مقیاس شهر- پایتخت هایی چون اصفهان عهد صفوی جلوه می نماید ، از این رو جایگاه پردیس در شهر ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
شکل گیری شهرهای تاریخی ایران و رشد و توسعه آنها ، با توجه ژرف به بحث پردیس و باغ سازی چه در رابطه ساختاری میان باغ و شهر و چه در استفاده از باغ و عناصر مهم باغ سازی در پیکره شهر صورت پذیرفته است. در این راستا نه تنها باغ ها از موقعیت شهری تاثیر پذیرفته اند بلکه شهر و مجموعه های شهری نیز تحت تاثیر باغ یا مجموعه باغها قرارگرفته و حتی گاه استخوانبندی محورهای اصلی شهر را شکل بخشیده اند. معماری و شهرسازی ایران جولانگاه حضور باغ به سبک و سیاق خاص خود است و پدیدآورنده الگوهای بی نظیر پیوند، درهم تنیدگی و یگانگی باغ ، معماری و شهر. پیوندی که تاثیرات ساختاری و شکلی را از یک سو، جنبه های معنوی ، مفهومی و روانی را از سوی دیگر، و همچنین نیازهای زیست محیطی و حیاتی مردمان و زیستگاه آنان را نیز پدید می آورد.
شناسایی تجارب طرح ریزی شهر ایرانی در ارتباط با نحوه بهره گیری از پردیس در ساختار شهر و فضاهای شهری می تواند نقش ارزنده ای را برای بازسازی ، مرمت و توسعه این شهرها ایفا نماید. آنچه بسیار روشن است این که بررسی ها و مطالعات صورت پذیرفته در خصوص باغ و شهر بسیار اندک و بیشتر به بررسی های موردی در این خصوص بسنده شده است. پردیس ایرانی بیشتر حاکی از نیاز های روحی انسان است. از زمان های قدیم بخش اساسی از زندگی ایران و معماری آن بوده و در موجودیت آتشکده های بزرگ و تقویت نمادین آنها، سهم داشته است. از زمان سومریان، پردیس، معبد و قصر سلطنتی را احاطه میکرده است.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:پردیس های ایرانی, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :